ТЭЭВЭР, АВТО ЗАМЫН ГАЗРЫН ТАНИЛЦУУЛГА
Нэг : Аймгийн зорчигч
тээвэрлэлтийн өнөөгийн байдал
ÁÍÌÀÓ-ûí Ñàéä íàðûí çºâëºëèéí 1974 îíû 9 ä¿ãýýð ñàðûí 27-íû ºäðèéí
376 äóãààð òîãòîîëîîð Ýðäýíýò õîðîîíä Áóëãàí àéìãèéí 8 äóãààð áààçûí õýñãèéã 1974 îíû 12 äóãààð
ñàðûí 1-íä ÏÀÇ-672 ìàðêûí àâòîáóñ-2, ÃÀÇ-53 àâòîìàøèí 2, 4 æîëîî÷, õýñãèéí
äàðãà 1 á¿ãä 5 õ¿íèé á¿ðýëäýõ¿¿íòýé
îäîîãèéí õèâñíèé ¿éëäâýðèéí ç¿¿í
õîéä òàëä 1 ýñãèéí ãýðòýéãýýð áàéãóóëàãäñàí íü Ýðäýíýò õîòîä àâòî áààçûí
ñóóðèéã àíõ òàâüæýý.
1975 îíû 7 äóãààð ñàðûí 28-íû ºäðèéí Òýýâðèéí ÿàìíû ñàéäûí 3/949 òîîò òóøààëààð óã õýñãèéã
Óëààíáààòàð õîò äàõü òýæýýë òýýâðèéí 25-ð áààçûí 3-ð õýñýã áîëãîí ººð÷èëæ 25
àâòîìàøèí, 14 ÷èðã¿¿ë, 3 ýñãèé ãýð, 39 õ¿íèé îðîí òîîòîé áîëãîí ººð÷èëæýý. Ýðäýíýò õîòîä àâòî òýýâðèéí áààç áàéãóóëàõ òóõàé ÁÍÌÀÓ-ûí ÑÍÇ-èéí 1975 îíû 10 äóãààð ñàðûí 31-íèé ºäðèéí 503
äóãààð òîãòîîë ãàð÷ Òýýâðèéí ÿàìíû
ñàéäûí 1975 îíû 12 äóãààð ñàðûí 03-íû ºäðèéí 314 òîîò òóøààëààð Ýðäýíýò
õîðîîíä ¿éë÷èëæ áàéñàí 25-ð áààçûí 3-ð
õýñãèéã Ýðäýíýò õîò äàõü õîò õîîðîíäûí
35 äóãààð àâòî áààç áîëãîí ºðãºòãºñíººð 35 äóãààð áààçûí ò¿¿õ ýõýëæýý.
Óëñ íèéãýì çàõ çýýëèéí ýäèéí çàñàãò øèëæñýíýýð 1995 îíä óã áàéãóóëëàãà
íü á¿ðýí õóâü÷ëàãäàæ ñóóðèí äýýð íü ÀÇÄ-ûí øèéäâýðýýð ªðòºº êîìïàíийã áàéãóóëñàí íü Òýýâðèéí àëáàíû
ñóóðèéã òàâüæýý.
Ìîíãîë
óëñàä Àâòî òýýâðèéí òóõàé õóóëü õýðýãæèæ
ýõýëñýíòýé õîëáîãäóóëàí Àéìãèéí íóòàã äýâñãýðò òýýâðèéí õóóëü ò¿¿íä
íèéö¿¿ëýí ãàðãàñàí ä¿ðýì, æóðìûã
õýðýãæ¿¿ëýõòýé õîëáîãäóóëàí 2001 ÀÇÄ-ûí 2001 îíû 09 òîîò çàõèðàìæààð
Òýýâýð çîõèöóóëàëòûí àëáà áàéãóóëæ äàðãààð íü Ñ.Ëóâñàíäîðæèéã
òîìèëîí àæèëëóóëæýý. Ýä¿ãýэãýýñ ýõëýí õóâèéí òýðãýýð òàêñè
¿éë÷èëãýýíä àæèëëàæ áóé èðãýäèéã íýãòãýí çîõèîí áàéãóóëàëòàíä îðóóëæ àæèëëàñíààð ºíººäðèéí áàéäëààð õîò õîîðîíä,
îðîí íóòàã, õîòûí äîòîð íèéòèéí òýýâðèéí ¿éë÷èëãýý ýðõëýõ òóñãàé çºâøººðºë
á¿õèé 6 àæ àõóé íýãæòýé ÀÇÄÒÃ, òóñ
àëáà ãóðâàëñàí ãýðýý áàéãóóëàí àæèëëàæ
áàéíà
Орхон аймгийн хэмжээнд
өнөөдрийн байдлаар нийт 7 аж ахуйн нэгжийн 882 н тээврийн хэрэгсэл, жолооч нар
нийтийн зорчигч тээврийн үйлчилгээнд ажиллаж байна. Аймгийн засаг даргын 2012
оны 363 тоот захирамжаар хотын дотор 12 маршрут, 28 таксийн зогсоолыг баталж
гэрээнд заасан үнэ тарифаар иргэдэд үйлчилгээ үзүүлж байна.
Үүнд:
Ø
Их багтаамжийн автобус-9
Ø
Дунд багтаамжийн автобус-4
Ø
Бага оврын автобус-314
Ø
Суудлын автобус-555
Ахмадын автобусны үйлчилгээг
2008 оноос эхлэн орон нутгийн төсвөөс санхүүжүүлж, чиглэлд өдөр бүр ахмад болон
хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдэд үйлчилж хэвшсэн.
Өнгөрсөн 2012 оны12-р сард улсын
төсвийн санхүүжилтээр сурагчдын тээврийн үйлчилгээнд бүрэн тоноглогдсон 3
ширхэг их багтаамжийн автобус, 2 ширхэг
дунд оврын автобус ирснийг Жаргалант суманд сурагчдын үйлчилгээнд 1 ширхэгийг
өгч, 4 ширхэг автобусыг аймгийн Тээвэр Авто Замын Газарт хүлээлгэн өгч 12-р
сарын 26 наас эхлэн 4 чиглэл маршрутаар өдөрт 4-н рейсээр зохион байгуулж сурагчдын тээврийн үйлчилгээг тасралтгүй
явуулж байна.
Хоёр: Тээвэрлэлтийн үнэ, хөнгөлөлтийн
талаар
2011 онд улс даяар шатахууны
үнэ нэмэгдсэнтэй холбогдуулан хот хоорхондын зорчигч тээврийн үйлчигээний /Том
оврын автобус 15000 төгрөг,Бага оврын автобус 15000 төгрөг/ үнэ тариф
нэмэгдсэн. Гэвч таксны үнэ тариф тухайн үед нэмэгдээгүй энэ шалтгаан нь Зам
Тэвээр Барилга Хот Байгуулалтын сайдын
2008 оны 136 тоот тушаалаар нэг километрт 50 төгрөг байхаар тогтоосон. Өнөөдрийн
байдлаар Орхон аймаг – Улаанбаатар хот - Орхон аймгийн чиглэлд “ББ-Од”ХХК,
“Арвин шар зам” хоршоо суудлын авто
машинаар тээврийн үйлчилгээг эрхэлж байгаа.
Тухайн үед шатахууны үнэ
өссөнтэй холбогдуулан таксины үнэ тарифийг нэмэх саналыг Тээвэр Авто Замын
Газраас улсын үйлдвэрийн газар болон тухайн үеийн Авто Тээврийн Газарт тавьж
шийдвэрлэж өгөхийг хүссэн албан тоот үнийн санал тооцоог явуулсан боловч
өнөөдрийг хүртэл шийдээгүй байхад 2012 оны 12-р сард 50 төгрөгөөр 2013 оны 01-
сарын 07 нд дахин 50 төгрөгөөр нэмэгдээд байна. Иймд хот хоорондын нийтийн такси
үйлчилгээний үнэ тарифийг зайлшгүй нэмэгдүүлэх шаардлагатай байна.
Гурав: Тээвэр Авто
Замын Газрын орон тоо бүтэц төсөв санхүүгийн талаар
Тус газар нь 2009 оноос эхлэн
3-н жилийн хугацаанд улсын төсвөөс санхүүжин бусад аймгуудын адил 7- н хүний
орон тоотой төсөв батлагдсан.Хотын статустай манай аймагт жил бүр эрчимтэй
нэмэгдэж байгаа зорчигч урсгал ,тээвэр зохицуулалтыг хэвийн явуулах боломжгүй
байдалд хүрч байна. Тээвэр Авто Замын Газрын орон тоо төсвийн төслийг боловсруулж тухайн
үеийн авто тээврийн газарт хүргүүлсэн боловч 2013 оны төсөвт тусгагдаж ирээгүй
учир аймгийн хэмжээнд тээвэрлэлтийн үйл ажиллагааг зохион байгуулж хянан зохицуулахад
ажиллах болвсон хүчин төсөв мөнгө хүрэлцэхгүй байна.
Өнөөдрийн байдлаар ТАЗГ-т авто тээврийн хяналтын
улсын байцаагч 1 ажиллаж нэг байцаагчийн ажлын байранд захиалга өгсөн боловч
одоог хүртэл шалгалтанд тэнцсэн хүн нь томилогдоогүй байна. Манай аймгийн
хэмжээнд сүүлийн жилүүдэд тээврийн хэрэгслийн тоо хүн амын тоо огцом өсөхийн хирээр
нийтийн зорчигч тээврийн үйлчилгээ,зорчигч урсгалын хэмжээ өсөн нэмэгдэж
байна.Судалгаанаас үзэхэд 2012 оныг 2008 онтой харьцуулахад зорчигч урсгалын
хэмжээ 42,2 хувь нийтийн зорчигч тээврийн үйлчилгээний тээврийн хэрэгслийн тоо
31 хувиар нэмэгдсэн байна.
Тээврийн үйлчилгээ
нэмэгдсэнээр олон сөрөг үр дагавар үүсч байгаагийн нэг нь тээвэрлэлтийн
гэрээний зөвшөөрөлгүй хувь хүн,аж ахуйн нэгж зорчигч тээврийн үйл ажиллагаа
эрхэлж хууль бус тээвэрлэлтийг зохион байгуулж мөнгө олдог хүмүүс бидний ажилд
ихээхэн хүндрэл учруулж байгаа нь зорчигчдод найдвартай аюулгүй тээвэрлэлтийг
хүргэх бидний зорилго зорилтууд биелэгдэхгүйд хүрч иргэд зорчигчдыг бухимдуулж
цаашлаад нийгмийн хэв журам алдагдхад хүрч байна.
Дээрх байдал болон орон
нутгийн онцлог байдлыг харгалзан үзэж Авто Тээвэрийн Хяналтын Улсын Байцаагчийн
одоогийн байдалд батлагдсан 2 орон тоон дээр дахиан нэг орон тоог нэмэгдүүлж
нийт 3-н Авто Тээврийн Хяналтын Улсын Байцаагч ажиллуулах мөн өсөн нэмэгдэж
байгаа нийтийн тээврийн үйлчилгээг хянан зохицуулахад тээвэр зохицуулагчийг 3-аар
нэмэгдүүлэх, тээврийн мэргэжилтний орон тоог зайлшгүй байлгах шаардлагатай
байгааг анхаарч үзнэ үү.
Авто Тээврийн Хяналтын Улсын
Байцаагч нь тээвэрлэгч 7 аж ахуйн
нэгжийн 878 тээврийн хэрэгсэл
тээвэрлэлтийн үйл ажиллагааг зохицуулах тээврийн хэрэгслүүдэд стандарт
шаардлага хангуулах хотын дотор болон хот хооронд орон нутгийн замууд дээр
шугам замын хяналт шалгалт хийх зэрэг ажлуудыг хийж гүйцэтгэх зэрэг тээврийн
хэрэгслийн болон зорчигч урсгалын судалгаатай харьцуулахад тээвэрлэлтийн
үйлчилгээний хяналт шалгалт хаана ч хүрэхгүй байгаа нь харагдаж байна.
Иймд авто тээврийн талаар
төрөөс баримтлах бодлого чиглэлийг орон нутагт хэрэгжүүлэх ажилыг сайжруулахын
тулд Тээвэр авто замын газар шаартлагтай орон тоо цалингийн сан холбогдох бусад
зардлыг 2013 оны төсвийн тодотголд тусган өгч тээврийн салбарын хэвийн үйл
ажилгааг хангахад дэмжлэг туслалцаа үзүүлнэ үү.
Орхон аймгийн засаг даргын
2012 оны 7-р сарын 30 өдрийн 307 тоот захирамжаар Цагаан чулуут багийн нутагт
байрлах шинэ техникийн захын урд 1,77 га газарыг аймагтаа хот хоорондын Авто
вокзал барихад төлөвлөгдөн олгогдож барилгын зураг төсөлийг “Форум-Арт” ХХК
гаргаж ерөнхий дүгнэлт гархад билэн болоод байна. Иймд 2013 оны улсын төсвийн
тодотголоор Авто вокзалын хөрөнгийн асуудлыг шийдвэрлэж орон нутгийн зорчигч
тээвэрлэлтийн үйл ажиллагаа нэгдсэн төвтэй болно гэдэгт итгэлтэй байна.
Дөрөв:Тээвэрлэлтийн
талаар
Орхон аймаг-УБ хотоос 420 км, Жаргалант сум нь 400 км алслагдсан хот хооронд нь хэвтээ зам дагуу
байршалтай аймгийн төв хэвтээ тэнхлэгийн дагуу 15 км зайд сунан тогтсон суурьшлын ба аж ахуйн
бүсийг холбосон байнгын хөдөлгөөнтэй авто замын сүлжээтэй100 мянга гаруй хүн
амтай 14000 гаруй тээврийн хэрэгсэлтэй аймаг юм.
Хотын дотор болон орон нутаг, хот хоорондын
нийтийн зорчигч тээврийн үйлчилгээнд төрөөс ямар нэгэн нөхөн олговоргүй нийт 7
н аж ахуйн нэгж тээвэрлэлтийн үйлчилгээг зохих гэрээний дагуу гүйцэтгэж
байна.Орхон аймаг Баян-Өндөр сум-УБ хот-Орхон аймаг Баян-Өндөр сумын
чиглэл хот хоорондын том автобусны зорчигч тээврийн үйлчилгээнд 2010,2011,2012
онуудад Улаанбаатарын дотор Нийтийн
Зорчигч Тээврийн Үйлчилгээ эрхэлдэг компануудийг оруулсанаар тус чиглэлд
тээвэрлэлтийн үйлчилгээ эрхэлдэг байсан орон нутгийн компаниудын үйлчилгээнээс
халагдан ажлын байргүй болж Улаанбаатар дотор болон бусад чиглэлүүдэд үйлчилгээ
эрхэлдэг компаниудыг оруулж цагийн хуваарийг хэт ойртуулж эрэлтээс хэт илүүдсэн
нийлүүлэлтийг бий болгон нөгөө талаас Улаанбаатар хотын зарим автобуснууд
замдаа эвдэрч өвлийн цагт халаалтын систем муу ажиллан зорчигчдын хүйтэн байгаа
талаар зорчигчид байнга гомдол гаргаж байна.
Иймд Улаанбаатар хотын компаниудыг энэ
чиглэлээс эргүүлэн татаж манай аймгийн компаниудын цаашид оршин тогтнох,
тээвэрлэлтийн үйл ажиллагааг хэвийн явуулах нөхцлийг бүрдүүлж хот хоорондын
Нийтийн Зорчигч Тээвэрийн Үйлчилгээ эрэлт хэрэгцээ орон нутгийн засаг
захиргааны санал хүсэлтэнд үндэслэн холбогдох хууль тогтооомж стандарт
шаардлагыг хангасан ААНБ-тай эрх, үүрэг болон
хариуцлагын тогтолцоог нарийвчлан тусгасан гэрээ байгуулж ажиллах нь зүйтэй
байна.
Тээвэр Авто Замын Газар
No comments:
Post a Comment