ОРХОН АЙМГИЙН ТЭЭВЭР АВТО ЗАМЫН ГАЗАР


ТЭЭВЭР, АВТО ЗАМЫН ГАЗРЫН ТАНИЛЦУУЛГА
Нэг :   Аймгийн зорчигч тээвэрлэлтийн өнөөгийн байдал
ÁÍÌÀÓ-ûí Ñàéä íàðûí çºâëºëèéí 1974 îíû 9 ä¿ãýýð ñàðûí 27-íû ºäðèéí 376  äóãààð òîãòîîëîîð  Ýðäýíýò õîðîîíä Áóëãàí àéìãèéí  8 äóãààð áààçûí õýñãèéã 1974 îíû 12 äóãààð ñàðûí 1-íä ÏÀÇ-672 ìàðêûí àâòîáóñ-2, ÃÀÇ-53 àâòîìàøèí 2, 4 æîëîî÷, õýñãèéí äàðãà 1 á¿ãä 5 õ¿íèé á¿ðýëäýõ¿¿íòýé  îäîîãèéí õèâñíèé ¿éëäâýðèéí  ç¿¿í õîéä òàëä 1 ýñãèéí ãýðòýéãýýð áàéãóóëàãäñàí íü Ýðäýíýò õîòîä àâòî áààçûí ñóóðèéã àíõ òàâüæýý.
1975 îíû 7 äóãààð ñàðûí 28-íû ºäðèéí Òýýâðèéí ÿàìíû  ñàéäûí 3/949 òîîò òóøààëààð óã õýñãèéã Óëààíáààòàð õîò äàõü òýæýýë òýýâðèéí 25-ð áààçûí 3-ð õýñýã áîëãîí ººð÷èëæ 25 àâòîìàøèí, 14 ÷èðã¿¿ë, 3 ýñãèé ãýð, 39 õ¿íèé îðîí òîîòîé áîëãîí ººð÷èëæýý.  Ýðäýíýò õîòîä àâòî òýýâðèéí  áààç áàéãóóëàõ òóõàé  ÁÍÌÀÓ-ûí ÑÍÇ-èéí  1975 îíû 10 äóãààð ñàðûí 31-íèé ºäðèéí 503 äóãààð òîãòîîë ãàð÷ Òýýâðèéí ÿàìíû  ñàéäûí 1975 îíû 12 äóãààð ñàðûí 03-íû ºäðèéí 314 òîîò òóøààëààð Ýðäýíýò õîðîîíä  ¿éë÷èëæ áàéñàí 25-ð áààçûí 3-ð õýñãèéã Ýðäýíýò õîò äàõü õîò õîîðîíäûí  35 äóãààð àâòî áààç áîëãîí ºðãºòãºñíººð 35 äóãààð áààçûí ò¿¿õ ýõýëæýý.
Óëñ íèéãýì çàõ çýýëèéí ýäèéí çàñàãò øèëæñýíýýð 1995 îíä óã áàéãóóëëàãà íü á¿ðýí õóâü÷ëàãäàæ  ñóóðèí äýýð íü  ÀÇÄ-ûí øèéäâýðýýð ªðòºº êîìïàíийã áàéãóóëñàí íü  Òýýâðèéí àëáàíû ñóóðèéã òàâüæýý.
           Ìîíãîë óëñàä Àâòî òýýâðèéí òóõàé õóóëü õýðýãæèæ  ýõýëñýíòýé õîëáîãäóóëàí Àéìãèéí íóòàã äýâñãýðò òýýâðèéí õóóëü ò¿¿íä íèéö¿¿ëýí ãàðãàñàí  ä¿ðýì, æóðìûã õýðýãæ¿¿ëýõòýé õîëáîãäóóëàí   2001  ÀÇÄ-ûí 2001 îíû 09 òîîò  çàõèðàìæààð  Òýýâýð çîõèöóóëàëòûí àëáà áàéãóóëæ äàðãààð íü Ñ.Ëóâñàíäîðæèéã òîìèëîí  àæèëëóóëæýý. Ýä¿ãýэãýýñ ýõëýí õóâèéí  òýðãýýð òàêñè ¿éë÷èëãýýíä àæèëëàæ áóé èðãýäèéã íýãòãýí çîõèîí áàéãóóëàëòàíä îðóóëæ  àæèëëàñíààð ºíººäðèéí áàéäëààð õîò õîîðîíä, îðîí íóòàã, õîòûí äîòîð íèéòèéí òýýâðèéí ¿éë÷èëãýý ýðõëýõ òóñãàé çºâøººðºë á¿õèé 6 àæ àõóé íýãæòýé  ÀÇÄÒÃ, òóñ àëáà  ãóðâàëñàí ãýðýý áàéãóóëàí àæèëëàæ áàéíà
Орхон аймгийн хэмжээнд өнөөдрийн байдлаар нийт 7 аж ахуйн нэгжийн 882 н тээврийн хэрэгсэл, жолооч нар нийтийн зорчигч тээврийн үйлчилгээнд ажиллаж байна. Аймгийн засаг даргын 2012 оны 363 тоот захирамжаар хотын дотор 12 маршрут, 28 таксийн зогсоолыг баталж гэрээнд заасан үнэ тарифаар иргэдэд үйлчилгээ үзүүлж байна.
Үүнд:
Ø  Их багтаамжийн автобус-9
Ø  Дунд багтаамжийн автобус-4
Ø  Бага оврын автобус-314
Ø  Суудлын автобус-555
Ахмадын автобусны үйлчилгээг 2008 оноос эхлэн орон нутгийн төсвөөс санхүүжүүлж, чиглэлд өдөр бүр ахмад болон хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдэд үйлчилж хэвшсэн.
Өнгөрсөн 2012 оны12-р сард улсын төсвийн санхүүжилтээр сурагчдын тээврийн үйлчилгээнд бүрэн тоноглогдсон 3 ширхэг их багтаамжийн  автобус, 2 ширхэг дунд оврын автобус ирснийг Жаргалант суманд сурагчдын үйлчилгээнд 1 ширхэгийг өгч, 4 ширхэг автобусыг аймгийн Тээвэр Авто Замын Газарт хүлээлгэн өгч 12-р сарын 26 наас эхлэн 4 чиглэл маршрутаар өдөрт 4-н рейсээр  зохион байгуулж сурагчдын тээврийн үйлчилгээг тасралтгүй явуулж байна.
                    Хоёр: Тээвэрлэлтийн үнэ, хөнгөлөлтийн талаар
2011 онд улс даяар шатахууны үнэ нэмэгдсэнтэй холбогдуулан хот хоорхондын зорчигч тээврийн үйлчигээний /Том оврын автобус 15000 төгрөг,Бага оврын автобус 15000 төгрөг/ үнэ тариф нэмэгдсэн. Гэвч таксны үнэ тариф тухайн үед нэмэгдээгүй энэ шалтгаан нь Зам Тэвээр Барилга Хот Байгуулалтын  сайдын 2008 оны 136 тоот тушаалаар нэг километрт 50 төгрөг байхаар тогтоосон. Өнөөдрийн байдлаар Орхон аймаг – Улаанбаатар хот - Орхон аймгийн чиглэлд “ББ-Од”ХХК, “Арвин шар зам” хоршоо  суудлын авто машинаар тээврийн үйлчилгээг эрхэлж байгаа.
Тухайн үед шатахууны үнэ өссөнтэй холбогдуулан таксины үнэ тарифийг нэмэх саналыг Тээвэр Авто Замын Газраас улсын үйлдвэрийн газар болон тухайн үеийн Авто Тээврийн Газарт тавьж шийдвэрлэж өгөхийг хүссэн албан тоот үнийн санал тооцоог явуулсан боловч өнөөдрийг хүртэл шийдээгүй байхад 2012 оны 12-р сард 50 төгрөгөөр 2013 оны 01- сарын 07 нд дахин 50 төгрөгөөр нэмэгдээд байна. Иймд хот хоорондын нийтийн такси үйлчилгээний үнэ тарифийг зайлшгүй нэмэгдүүлэх шаардлагатай байна.
Гурав: Тээвэр Авто Замын Газрын орон тоо бүтэц төсөв санхүүгийн талаар
Тус газар нь 2009 оноос эхлэн 3-н жилийн хугацаанд улсын төсвөөс санхүүжин бусад аймгуудын адил 7- н хүний орон тоотой төсөв батлагдсан.Хотын статустай манай аймагт жил бүр эрчимтэй нэмэгдэж байгаа зорчигч урсгал ,тээвэр зохицуулалтыг хэвийн явуулах боломжгүй байдалд хүрч байна. Тээвэр Авто Замын Газрын  орон тоо төсвийн төслийг боловсруулж тухайн үеийн авто тээврийн газарт хүргүүлсэн боловч 2013 оны төсөвт тусгагдаж ирээгүй учир аймгийн хэмжээнд тээвэрлэлтийн үйл ажиллагааг зохион байгуулж хянан зохицуулахад ажиллах болвсон хүчин төсөв мөнгө хүрэлцэхгүй байна.
 Өнөөдрийн байдлаар ТАЗГ-т авто тээврийн хяналтын улсын байцаагч 1 ажиллаж нэг байцаагчийн ажлын байранд захиалга өгсөн боловч одоог хүртэл шалгалтанд тэнцсэн хүн нь томилогдоогүй байна. Манай аймгийн хэмжээнд сүүлийн жилүүдэд тээврийн хэрэгслийн тоо хүн амын тоо огцом өсөхийн хирээр нийтийн зорчигч тээврийн үйлчилгээ,зорчигч урсгалын хэмжээ өсөн нэмэгдэж байна.Судалгаанаас үзэхэд 2012 оныг 2008 онтой харьцуулахад зорчигч урсгалын хэмжээ 42,2 хувь нийтийн зорчигч тээврийн үйлчилгээний тээврийн хэрэгслийн тоо 31 хувиар нэмэгдсэн байна.
Тээврийн үйлчилгээ нэмэгдсэнээр олон сөрөг үр дагавар үүсч байгаагийн нэг нь тээвэрлэлтийн гэрээний зөвшөөрөлгүй хувь хүн,аж ахуйн нэгж зорчигч тээврийн үйл ажиллагаа эрхэлж хууль бус тээвэрлэлтийг зохион байгуулж мөнгө олдог хүмүүс бидний ажилд ихээхэн хүндрэл учруулж байгаа нь зорчигчдод найдвартай аюулгүй тээвэрлэлтийг хүргэх бидний зорилго зорилтууд биелэгдэхгүйд хүрч иргэд зорчигчдыг бухимдуулж цаашлаад нийгмийн хэв журам алдагдхад хүрч байна.
Дээрх байдал болон орон нутгийн онцлог байдлыг харгалзан үзэж Авто Тээвэрийн Хяналтын Улсын Байцаагчийн одоогийн байдалд батлагдсан 2 орон тоон дээр дахиан нэг орон тоог нэмэгдүүлж нийт 3-н Авто Тээврийн Хяналтын Улсын Байцаагч ажиллуулах мөн өсөн нэмэгдэж байгаа нийтийн тээврийн үйлчилгээг хянан зохицуулахад тээвэр зохицуулагчийг 3-аар нэмэгдүүлэх, тээврийн мэргэжилтний орон тоог зайлшгүй байлгах шаардлагатай байгааг анхаарч үзнэ үү.
Авто Тээврийн Хяналтын Улсын Байцаагч нь тээвэрлэгч  7 аж ахуйн нэгжийн 878  тээврийн хэрэгсэл тээвэрлэлтийн үйл ажиллагааг зохицуулах тээврийн хэрэгслүүдэд стандарт шаардлага хангуулах хотын дотор болон хот хооронд орон нутгийн замууд дээр шугам замын хяналт шалгалт хийх зэрэг ажлуудыг хийж гүйцэтгэх зэрэг тээврийн хэрэгслийн болон зорчигч урсгалын судалгаатай харьцуулахад тээвэрлэлтийн үйлчилгээний хяналт шалгалт хаана ч хүрэхгүй байгаа нь харагдаж байна.
Иймд авто тээврийн талаар төрөөс баримтлах бодлого чиглэлийг орон нутагт хэрэгжүүлэх ажилыг сайжруулахын тулд Тээвэр авто замын газар шаартлагтай орон тоо цалингийн сан холбогдох бусад зардлыг 2013 оны төсвийн тодотголд тусган өгч тээврийн салбарын хэвийн үйл ажилгааг хангахад дэмжлэг туслалцаа үзүүлнэ үү.
Орхон аймгийн засаг даргын 2012 оны 7-р сарын 30 өдрийн 307 тоот захирамжаар Цагаан чулуут багийн нутагт байрлах шинэ техникийн захын урд 1,77 га газарыг аймагтаа хот хоорондын Авто вокзал барихад төлөвлөгдөн олгогдож барилгын зураг төсөлийг “Форум-Арт” ХХК гаргаж ерөнхий дүгнэлт гархад билэн болоод байна. Иймд 2013 оны улсын төсвийн тодотголоор Авто вокзалын хөрөнгийн асуудлыг шийдвэрлэж орон нутгийн зорчигч тээвэрлэлтийн үйл ажиллагаа нэгдсэн төвтэй болно  гэдэгт итгэлтэй байна.
Дөрөв:Тээвэрлэлтийн талаар
           Орхон аймаг-УБ хотоос 420 км, Жаргалант сум нь 400 км алслагдсан хот хооронд нь хэвтээ зам дагуу байршалтай аймгийн төв хэвтээ тэнхлэгийн дагуу 15 км  зайд сунан тогтсон суурьшлын ба аж ахуйн бүсийг холбосон байнгын хөдөлгөөнтэй авто замын сүлжээтэй100 мянга гаруй хүн амтай 14000 гаруй тээврийн хэрэгсэлтэй аймаг юм.
 Хотын дотор болон орон нутаг, хот хоорондын нийтийн зорчигч тээврийн үйлчилгээнд төрөөс ямар нэгэн нөхөн олговоргүй нийт 7 н аж ахуйн нэгж тээвэрлэлтийн үйлчилгээг зохих гэрээний дагуу гүйцэтгэж байна.Орхон аймаг Баян-Өндөр сум-УБ хот-Орхон аймаг Баян-Өндөр сумын чиглэл хот хоорондын том автобусны зорчигч тээврийн үйлчилгээнд 2010,2011,2012 онуудад Улаанбаатарын дотор  Нийтийн Зорчигч Тээврийн Үйлчилгээ эрхэлдэг компануудийг оруулсанаар тус чиглэлд тээвэрлэлтийн үйлчилгээ эрхэлдэг байсан орон нутгийн компаниудын үйлчилгээнээс халагдан ажлын байргүй болж Улаанбаатар дотор болон бусад чиглэлүүдэд үйлчилгээ эрхэлдэг компаниудыг оруулж цагийн хуваарийг хэт ойртуулж эрэлтээс хэт илүүдсэн нийлүүлэлтийг бий болгон нөгөө талаас Улаанбаатар хотын зарим автобуснууд замдаа эвдэрч өвлийн цагт халаалтын систем муу ажиллан зорчигчдын хүйтэн байгаа талаар зорчигчид байнга гомдол гаргаж байна.
 Иймд Улаанбаатар хотын компаниудыг энэ чиглэлээс эргүүлэн татаж манай аймгийн компаниудын цаашид оршин тогтнох, тээвэрлэлтийн үйл ажиллагааг хэвийн явуулах нөхцлийг бүрдүүлж хот хоорондын Нийтийн Зорчигч Тээвэрийн Үйлчилгээ эрэлт хэрэгцээ орон нутгийн засаг захиргааны санал хүсэлтэнд үндэслэн холбогдох хууль тогтооомж стандарт шаардлагыг хангасан ААНБ-тай эрх, үүрэг болон хариуцлагын тогтолцоог нарийвчлан тусгасан гэрээ байгуулж ажиллах нь зүйтэй байна.

 Тээвэр Авто Замын Газар

No comments:

Post a Comment